Hvorfor cloud gaming endnu ikke er en succes

    Cloud gaming er et spændende koncept, men virkeligheden er, at det ikke er en succes endnu. Der er blevet nævnt flere grunde til dette, herunder infrastrukturelle fejl, høje omkostninger og en begrænset levetid. Disse problemer er alle relateret til moderne netværks manglende evne til at behandle store datamængder.

    Infrastrukturelle fejl

    Når du spiller et cloud-baseret spil, er du ikke kun afhængig af en fjern GPU til at streame spillet, men også af spilinfrastrukturen til at holde spillet kørende uden problemer. Når infrastrukturen svigter, kan dit spil lide af tekniske og visuelle fejl. Disse kan forstyrre dit gameplay og ændre den måde, du interagerer med andre spillere i spilverdenen på.

    Cloud gaming er dog ikke en perfekt verden. Selv om moderne netværk har ressourcerne til at håndtere computermæssigt vanvittige spil, kan de stadig ikke levere dem over hele verden. Infrastrukturelle fejl kan skyldes en række årsager, herunder den naturlige fejlfrekvens for hardware, strømsvigt og netværksfejl. Det er derfor vigtigt at oprette infrastrukturapplikationer, der kan modstå disse fejl. I nogle tilfælde er det nødvendigt at installere back-up-mekanismer, der sikrer spillets tilgængelighed i tilfælde af fejl.

    Cloud gaming-ingeniører arbejder febrilsk på at finde løsninger på disse problemer. Ligesom videnskabsfolk arbejder på at udvikle en vaccine mod Covid-19-virussen, søger ingeniørerne efter en løsning. Måske vil cloud gaming en dag blive forældet.

    Høje omkostninger

    Cloud gaming tilbyder gamere et billigt alternativ til spilkonsoller. Det fjerner de høje hardwareomkostninger i forbindelse med downloading og installation af spil. Det kan være med til at imødekomme et underforsynet marked. Mange mennesker har ikke været i stand til at spille de nyeste AAA-spil, og de er ofte ikke villige til at bruge hundredvis af dollars på en forældet pc eller konsol.

    Cloud gaming har den ekstra fordel, at det er platformsuafhængigt og fleksibelt. Det giver også en problemfri spiloplevelse på tværs af alle enheder. Mange core-gamere og entusiast-gamere har dog allerede deres egne dedikerede spilkonsoller. Det betyder, at prisen på hardwaren kan være en afgørende faktor ved køb af en ny konsol.

    Cloud gaming-modellerne varierer meget. Sony tilbyder f.eks. en cloud gaming-tjeneste kaldet PS Now, som omfatter hele deres AYCE-spilkatalog. PS Now-abonnenter behøver dog ikke nødvendigvis at spille titler, som de har købt via cloud-levering. Titlerne kan også downloades og spilles på den lokale computer. Det menes, at langt de fleste PS Now-abonnenter vælger lokale installationer.

    Manglende tjenester i forbrugerklassen

    Der er stadig en betydelig kløft mellem moderne netværks muligheder og cloud-gaming-tjenester i forbrugerkvalitet. Selv om Amazons servere kan producere beregningsmæssigt latterlige spil, kan de ikke levere dem til gamere over hele verden. Derfor er det ikke sandsynligt, at cloud gaming vil erstatte de traditionelle konsoller i den nærmeste fremtid.

    Denne kløft er mest tydelig for AAA-gamere, som er mest interesseret i regnekraft. De vil næppe bruge cloud-baserede tjenester til at erstatte deres konsoller, selv om de måske vil tilføje dem for at nyde deres spil, når de er væk hjemmefra. I modsætning hertil vil forbrugere, der søger cloud-spiltjenester, sandsynligvis være mere interesseret i potentialet for indtjening end i ydelsen.

    Begrænset forventet levetid

    Cloud gaming er en lovende ny tilgang til levering af videospil, men den har nogle begrænsninger. Spil er ofte beregningskrævende, og moderne netværk er ikke i stand til at klare opgaven. Selv om Amazons servere kan behandle latterligt komplekse spil, er de ikke store nok til at levere dem til folk over hele verden.

    Cloud gaming kan eliminere behovet for specialiserede konsoller, og det kan øge antallet af mennesker, der kan spille videospil. Det kan også flytte magtbalancen i videospilindustrien. Spilindustrien kan betragte cloud gaming-tjenester som konkurrenter, men de kan også erkende, at dette er en uundgåelig tendens.

    Cloud gaming kan være med til at give medrivende og sociale spil
    oplevelser. Cloud-tjenester kan også understøtte meget konkurrenceprægede spilverdener. De skal dog muligvis bevise deres værdi for videospilindustrien, før de bliver mainstream. I mellemtiden vil cloud gaming-tjenester måske være mere tiltrækkende for afslappede mobilspillere end for større aktører i branchen.



     

Åbningstider

Mandag - Torsdag 13.00 - 22.00
Fredag - Lørdag 12.00 - 22.00
Søndag 15.00 - 20.00